Lite tips som kan vara bra att känna till.

Ingen fest är den andra lik. En del börjar på eftermiddagen, andra på kvällen.
Eftersom vi varit med på en mängd olika tillställningar har vi kunnat konstatera
vilka ingredienser som bör ingå för att en fest skall vara lyckad.

När gäster anländer till festlokalen är det viktigt att det blir en lättsam atmosfär.
Som vi ser det är levande musik i någon form väldigt inbjudande.

Bröllop
 

Innan brudparet anlänt...
Ofta bjuder man på välkomstdrink eller "bubbelvatten", vilket tidsmässigt inte bör överstiga en timma. Betänk att de flesta gäster, speciellt vid bröllop, inte har ätit något sedan lunchtid!.
 
Festens början...
Förr hade man lysning, då man överlämnade presenter, vilket numera börjar bli sällsynt. Gästerna har idag ofta med sig presenter till bröllopsfesten. Ett lämpligt tillfälle att öppna presenter, om man bestämt att öppna dem vid festen,  kan vara vid fördrinken. Undvik att ha presentöppning efter middagen. Detta kan sänka festnivån  under kvällen.

Middagen...
Oavsett man har en Toastmaster eller inte, som ju har till uppgift att "regissera" middagen när det gäller tal och underhållning, bör inte middagen vara längre än 3 timmar. Blir den längre rekommenderar vi att låta gästerna ta en "bensträckare".

Underhållningen...
Hur mycket underhållning eller ev. allsång man vill ha under middagen är olika. Vi ser det inte som en nödvändighet att ha allsångsblad vid vår medverkan, då vår repertoar innehåller de mest kända refränger och melodier. Dessutom bjuder vi ibland på showunderhållning eller enklare lekar som kan utövas vid matbordet. Det brukar vara mycket uppskattat.

Talen...
Inga tal under varmrätten! Talen bör läggas vid förrätt eller desserten/kaffet.
Försök att "sprida ut" talen jämt över middagen. Gästerna skall ju ha en chans att bekanta sig med varandra.

Kaffet och bröllopstårtan...
Här ges ett utmärkt tillfälle att ta bilder av brudparet när de gemensamt skär varsin tårtbit.
Efter kaffet och tårtan brukar stämningen bli ganska uppsluppen. Nu kan man säga att festen börjar på allvar. Det är ju nu som gästerna kan känna sig lite "lösa och lediga".

Brudvalsen...
Brudparet är de första som börjar i valsen. Det måste inte vara en vals. I vår kultur har dock valsen varit ett slags "obligatorium". Viktigt att komma ihåg är att brudparet säkert är nervösa när de skall dansa inför alla gäster. Till de brudpar som känner så brukar vi säga att det går bra att dansa foxtrot också. Det är ju ER kväll.
När brudparet dansat en stund brukar ju respektive far och morföräldrar bjuda upp brud och brudgum. Här kan ju också övriga gäster ansluta sig.

Dansen...
Som du kan se av vårt axplock i repertoarlistan har vi stor bredd på musiken.
När vi spelar dansmusik är vi mycket lyhörda för musikönskemål.
Har du en speciell melodi du vill höra, kontakta oss gärna före festen så lägger vi in den i kvällens repertoar.

Ritardando...
Även den mest trevliga kväll har ett slut. Vanligast lämnar brudparet festen före de andra gästerna. Dock är det inte alltid så. Ibland är brudparet kvar bland de sista gästerna.

Hemfärden...
En praktisk detalj när man skall åka hem från festen kan vara att förbeställa en taxi. Fester är ju oftast vid helger och det kan vara långa väntetider.
Är festen på ett värdshus eller restaurang, prata gärna med krögaren/värden vid festens början. Ofta har de bra kontakter med taxi och kan hjälpa till med beställning.

Kanske de här tipsen var självklara för en del, men vår erfarenhet säger att något eller några tips kan vara bra att känna till.

Björn och Linda Rapp